Por davant il•lusió. Il•lusió davant la por

porilusio

Com acostuma a passar en els temps de campanyes electorals, uns i altres estiren conceptes abstractes per tal de definir les virtuts pròpies i els defectes aliens. S’intenta generar un marc mental que defineixi què implica cada vot, en un sentit o altre, superant (o amagant) el propi contingut de la proposta.

De fet, en el cas concret que ens ocupa aquests dies, grans altaveus ens diuen repetidament que aquest cop, els catalans i catalanes, decidirem el nostre futur. Tenim davant nostre un esdeveniment extraordinari per fer-ho… unes eleccions al Parlament. Unes eleccions, recordem-ho, que cada 4 anys es fan a totes les Comunitats Autònomes no només de l’Estat, sinó també en tots els països del món.

Hom podrá dir que allò extraordinari és que aquí seran les terceres en cinc anys (i això que sembla que a Catalunya està prohibit votar). Hem arribat fins aquí per culpa de la ceguesa de l’estat? És possible. Es convoquen unes eleccions per substituïr un referéndum prohibit? Hi hauria part de raó. Són unes eleccions convocades per un govern que no pot presentar cap èxit (en termes de balanç) ni té suports per aprovar pressupostos? Doncs quelcom d’això també hi ha.

Tot i així, hi haurà qui pensi que l’únic motiu és algun dels tres descrits i que els altres son pura demagògia independentista o unionista. Hi haurà qui en trobarà d’altres, i no és la intenció de qui escriu definir-se per un….

Ara bé, quinze dies donen per molt, i davant dels eixos “esquerra-dreta”, “nova-vella política” “sí-no” en les darreres hores se’ns ha sumat un de nou. “por-il·lusió”.

Poques coses hi ha més íntimes que el vot democràtic. I jo exerciré el meu vot. I ho faré lliurement com he fet sempre que he tingut una urna al davant. I ho faré tractant de ser coherent entre els meus valors i les opcions polítiques que s’hi presenten.

L’Estat, diuen, està usant els arguments de la por per espantar-nos. Davant del repte il·lusionant de la independencia, tot argument contrari a ella és campanya de la por.

Parlar de les bondats i oportunitats (que en té) de la independencia és parlar d’il·lusió.

Parlar de riscos i conseqüències negatives de la mateixa (que també en té) és parlar de por.

És un eix interessant, aquest. S’han assolit moltes més victòries des de la il·lusió que des de la por. Però també s’han assolit més victòries des de la prudència que des de la inconsciencia. En tot cas, silogisme perillós

Davant d’això, quin criteri cal seguir per definir el nostre vot? Què diran els diaris el dia següent sobre el significat del nostre vot? I el que més m’ocupa… acàs importa?

I com jo, tots i cadascun dels ciutadans que estan cridats a les urnes. Tothom és lliure de votar el que cregui, i tothom sap perquè vota uns i no d’altres, o perquè vota d’altres i no uns.

La democràcia em demana el meu vot. I li dono. Els tertulians, opinadors, periodistes, politòlegs, expliquen els motius del meu vot sense demanar-m’ho. I aquest dret, ho sento, no els el dono.

No ens flipem tant buscant eloqüents explicacions. No som bons o dolents, il·lusionats o porucs, positius o negatius, nous o antics, en funció del nostre vot.

Som ciutadans. I entre tots, decidim colectivament. Amb infinitat de raonaments previs, amb pros i contres, amb matisos, dubtes, fins i tot sobre la opció a qui donem el nostre propi vot.

Així que ja avanço, des d’aquest blog, que votaré en funció de les meves il·lusions, que en tinc moltes. Votaré tenint en compte les meves pors, que algunes n’hi ha. Votaré amb un xic de prudència però també amb el punt d’inconsciència necessari.

I el Dilluns, quan algú vulgui explicar quin criteri he seguit per votar allò que ell no sap que he votat, ja decidiré si em poso a riure o plorar.

Anuncis

Deixa un comentari

